Vezetékek, kábelek

Az autóban elhelyezett vezetékek hossz ma már elérheti a kilométeres nagyságrendet. Minden elektromos fogyasztóhoz legalább egy vezetéknek kell csatlakoznia. Azonban ez a valóságban nem így van, a szabályozás miatt kettő, három vagy akár több is csatlakozhat. Egy elektromos vezetéknek egy autóban más követelményeknek kell megfelelni mint egy épületvillamosságban használt vezetéknek. Egy autóban egyszerre jelenhetnek meg szélsőséges hőmérsékleti körülmények, nedvesség, olaj, benzin, különböző folyadékok jelenléte. Ezen kívül egy járműben rázkódásnak, hajlásnak és csuklásnak vannak kitéve a vezetékek, kábelek.
Egyszóval más felépítésű vezeték szükséges. (Például 0,5 mm2 vezetékkeresztmetszet esetén 7 különálló vezetőszálból 0.32 vastagsággal, 0,6 mm vastag szigeteléssel, fajlagos ellenállás 32m Ohm/m, 80°C-ig olajállónak, kb 10g/m tömegűnek kell lennie. Az autókba építhető vezetékekről a JASO D611 rendelkezik ahol 32 fajta vezetéktípust adnak meg a szabványban (2009), de az ISO6722-es szabvány is az autóipari vezetékekkel foglalkozik.)


Bármilyen plusz tartozék beépítésekor, ha kapcsolódok hozzá elektromosság, akkor biztosan kapcsolódik hozzá plusz vezetékelés is.
Azt is érdemes pár szóban megjegyezni, hogy manapság (kb. a 90es évek végétől) az autókban lévő vezetékkötegek az éppen elegendő keresztmetszetnek megfelelőek. Ez azzal is jár, ahogyan öregszik az autó, sokszor ez az éppen kiszámolt keresztmetszet már nem elegendő. Valamint jellemzően az oldal és hátsó ajtók esetében, a hőmérséklet váltakozás és a nyitás zárás miatt a vezetékek elfáradnak és eltörnek.
Ezeket a vezetékeket csak egyszerűen összetoldani nem okos gondolat, mert a elfáradt vezeték hamarosan más ponton fog újra eltörni.


Ahogy már írtam az előzőekben, mind a vezeték szigetelésének mind a belső szerkezet kialakításának meg kell felelnie a gépjárművek támasztotta elvárásoknak.
A szigetelés tekintetében jó ha bírja a szélsőséges környezeti hőmérsékletet és ellenálló a különböző folyadékoknak. Erre a legalkalmasabbak a szilikon alapú szigetelők. A vezetékben lévő elemi szálakból vékonyabb és több darabot kell tartalmazni egy jó gépjárművillamossági vezetéknek. Ez azért nagyon fontos, hogy a vezeték a rázkódó, hajlító nyíró igénybevételt jobban elviselje.



Arról is szót kell ejteni, hogy a terhelésnek megfelelő vezeték keresztmetszetet kell választani a fogyasztóhoz (és azt a vezeték elején olvadóbiztosítékkal védeni kell!).
Legjellemzőbb vezetékkeresztmetszet 0,5; 0,75; 1, 1,5; 2,5; 4; 6 mm2. Természetesen ezek felett is léteznek vezetékek 16 mm2 és 70mm2 választhatunk, ezeket általában főkábeleknek hívják a szerelők (ami egy kissé hibás elnevezés, mert a kábel jelentése az, hogy több különálló érből kialakított vezetékek összessége egy szigetelésbe gyártva).).