Gépjármű villamosság közérthetően érdeklődőknek és hozzáértőknek.

Autó akkumulátor töltés - nem mindegy mivel töltjük!

Auto-Vill Centrum
2020.01.07 13:21
Autó akkumulátor töltés - nem mindegy mivel töltjük!

Gyorstöltés, lassú töltés, fenntartó kötés, karbantartó töltés... de mégis mivel? Ez a pár sor az okostöltőkről szól majd.

Minden évben jönnek a hidegebb reggelek, amikor sokunkban kisebb izgalmakat vált ki az, hogy elindul-e az autó, vagy sem.

A rövid utakon használt autókat (jellemzően ezek a városban használt autók) leginkább fenyegeti az akku idő előtti lemerülése. Ezt a problémát próbálják az autógyártók nagyobb teljesítményű generátorral vagy más felépítésű akkumulátorral (EFB, AMG) ellensúlyozni, azonban ma már egyre több a nagyfogyasztó az autóban. Ami általában tavasztól-őszig nem okoz gondot, de téli időben az akkuk is fáznak ilyenkor gyengül a teljesítményük is.

A mai akkumulátorok jellemzően gondozásmentesek, ma már nagyrészt nem kell pótolni a „vizet” (amit valójában elektrolitnak hívnak), de egy nagyon kis gondoskodással jelentősen meg lehet hosszabbítani az élettartamát.

Ez pedig nem más, mint hogy az ilyen rövid használatot feltételezve, havi egy alkalommal legalább egy estére (de akár egy napra, vagy hosszabb időre is ha van rá mód) töltőre tenni az autót. Ebben nagy segítséget jelent egy mikroprocesszor vezérelt akkutöltő, ami készletről megvásárolható (https://www.autovillcentrum.hu/6870543-12v-4ah-80ah-mikroprocesszoros-akkumulator-tolto.html).

A száraz paraméterek helyett néhány szó arról, hogyan biztosítja, hogy télen is biztosan indítsunk valamit akkumulátor is az optimális ideig szolgáljon.

Csatlakoztatás. Az ember szalad rohan, ráadásul nem is nagyon szereti  nyitogatni az autó motorházfedelét. Az általunk javasolt töltő egyik nagy előnye, hogy a szivargyújtó aljzaton keresztül is képes táplálni az autót (konkrét használat előtt, konzultálni kell egy szakemberrel, hogy az adott autó típusnál is lehetséges-e?). Megmenekülünk a szerelgetés örömeitől. Ha precízek akarunk lenni, akkor a készletben van még egy fixen beépíthető aljzat is ami közvetlen akkura köthető (ez a legjobb megoldás), de megtalálható a hagyományos csiptetős csatlakoztatási mód is. A csipesz használata esetén a polaritásra nagyon figyelni kell (piros a pozitív kivezetésre, a fekete csatlakozó pedig a negatív oldalra csatlakoztatandó)

Ahogy a kézikönyv is javasolja, érdemes előbb az akkut csatlakoztatni, és utána a hálózati konnektorba bedugni.

A töltőnek több üzemmódja van, amit automatikusan kezel és amivel biztonságosan és a legoptimálisabb módon tölthetjük az akkut.

Alapvetően normál töltést végez (az előbb linkelt töltő 12V 4Ah és 80Ah közötti akkumulátort képes tölteni, tehát a kétkerekű házi kedvenc töltéséhez is megfelelő lesz). Ha az akkumulátor elérte a 85%-os töltöttséget akkor csepptöltést fog végezni. Ezzel a móddal fenntartja azt a legmagasabb nyugalmi feszültség szintet, ami az akkumulátornak a legkedvezőbb, így teljesen feltölthetővé válik. Ez már időigényesebb folyamat. Ezért írtam azt, hogy az akkutöltő hosszabb időn keresztül összekapcsolva maradhat. Sőt, a töltő fenntartó töltésre is alkalmas, így akár hosszabb időn keresztül (akár heteken keresztül is) remek kondícióban tartja az akkut.

Ez a töltő nem gyorstöltő, tehát teljesen lemerült akkumulátor esetén legalább 10-12 óra szükséges a teljes töltéshez! Ez azonban nem biztos, hogy minden intelligens töltőnél is így van.

A kijelzés két visszajelzőre korlátozódik, Charging: töltés, Full: tele. De azt gondolom többet nem is várunk tőle. Ahogy már fentebb írtam tele akkumulátor esetén sem fontos lekapcsolni, mert csepptöltéssel biztosítja a készenlétet. Így nem tud túltölteni, viszont nem is engedi lemerülni sem, így bármikor indításra kész a jármű.

Ha le befejeztük a töltést akkor fordított sorrendben előbb a konnektorról választjuk le a töltőt, aztán pedig az autóról.

Ha megfogadjuk a fentebb leírt pár sort, és a jellemzően városban használt autókat „kényeztetjük” ezzel a karbantartó töltéssel, akkor mindig biztosak lehetünk a reggeli indulásban valamint az akkumulátor optimális élettartamában.