Gépjármű villamosság közérthetően érdeklődőknek és hozzáértőknek.

Milyen (XADO) olajat válasszak autómba?

Auto-Vill Centrum
2020.03.10 15:41
Milyen (XADO) olajat válasszak autómba?

Az autó szervizelésének egyik sarkalatos pontja a motorolaj megfelelő kiválasztása. Van aki ezt a szervizre bízza (azzal a jelmondattal, hogy ők értenek hozzá - reméljük ez mindig így van), van aki maga szerzi be a megfelelő folyadékot. A kiválasztásban szeretnék segíteni néhány sorral...

Milyen olajat válasszak az autómhoz? XADO forgalmazóként sokszor elhangzik ez boltunkban. Ahogyan olvasom nap mint nap a különböző autós topicokat, fórumokat, azt látom, hogy kicsit kezd hitbeli kérdéssé válni ez a dolog. Pedig nagyon nem kellene annak lennie.
Biztos vagyok benne, hogy a következő soroknak akadna támogatója, meg bőven támadója is, aki más tapasztalt. Én azonban nem lelki és „tapasztalati oldalról” közelítem meg, hanem nagyon egyszerűen onnan, mit javasol a gyártó.

A XADO termékek esetén is különböző gyártói jóváhagyásokat hagynak jóvá. Ezek a termék oldalán fel vannak tüntetve. Nem kell semmi mást tenni, mint megnézni az autó kezelési útmutatójában, hogy milyen jelzéssel látja el az olajat.
Manapság aki a viszkozitás után megy, jól meg is járhatja, mert a viszkozitás mellett még van jó néhány olyan paraméter, amit tudni kell az olajnak az optimális működéshez.
Alapvetően azt kell mondani, hogy érdemes a pénztárcánknak megfelelő legjobb minőségű (azonos minősítésű) olajat választani. Nemsokára egy példán le is vezetem.


Még egy beivódott tévhitet kell lerombolnom (amit sokan meg fognak kérdőjelezni). Méghozzá azt, hogy ha elkezdi csipegetni az olajat a motor akkor vastagabb kell bele. Na ez butaság. Ha csipegeti az olajat, akkor meg kell keresni az okát és el kell hárítani. Nem csak attól fogyhat az olaj, mert kopott a motor. Ha „rosszabb” viszkozitású olajat töltünk a motorba, azzal lehet, hogy valamelyest csökkeni fog az olajfogyasztás, de a kopás felgyorsul és kész a 22-es csapdája. Tehát nem viszkozitást kell váltani, hanem meg kell keresni, hogy miért fogy az olaj.

Példánk kedvéért két autót választottam, az egyik egy népszerű Skoda Octavia II model lesz méghozzá 1.9 TDI DPF szűrős motorral.

A másik egy benzines kisautó egy Fiat Tipo 1.4 16 szelepes 95 lóerős nem turbófeltöltéses motor.

 

Először is nézzük meg mi passzol a XADO olajkínálatából az Octaviához:

Xado 20140 5W-30 504/507 motorolaj API SM/CF ACEA C3.

A fentiekből kitűnik, hogy egy „egyszerű 5W-30”-as motorolaj nem teljesíti a kívánalmakat, mert az ACEA C3 minősítés pont a részecskeszűrő védelme miatt lett kialakítva. Ezért egy pl. egy normál 5W-30 olaj a részecskeszűrő eltömődését okozhatja.

Ebből az olajtípusból nincs nagyon alternatíva. Magyarán azt az olajat kell választani aminek a paraméterei között szerepel az 507.00 gyártói jel. Persze, ha 5W-30 viszkozitású ACEA C3 minősítésű, akkor valószínű, hogy jó lesz az autóhoz.

A másik kiválasztott a Fiat Tipo.

Nagyon jó, hogy ott a jóváhagyási szám: 9.55535-S2. Természetesen a gyártó megadja a viszkozitást és a minősítés is 5W-40 ACEA C3 API SN. Keressük hát meg, hogy mi lesz a hozzávaló:

Jól „belenyúltam” ezzel az autóval, hiszen elméletben a XADO 5W-40 SM/CF ECO Drive jó lenne, de valójában „csak” SM minősítése van SN helyett. Így ezt senkinek sem javasolnám használatra. Megfelelő lehet a XADO Extra Drive 20168 5W-30 SN C3. Ennél az olajnál azonban figyelni kell az olajfogyasztásra, ha nem fogyasztja az autó, akkor nyugodtan használható, ha enyhe fogyást tapasztalunk, akkor sajnos más márkát kell választani.

Nézzük a „gyári” Selenia-Pertonas olajat. Itt ért a meglepetés, ugyanis a Petronas-Selenia K Pure Energy motorolaj megfelel az ajánlásnak, viszont a API minősítése csak SM! Sajnos guru nem vagyok, lehetőségem nincs utánajárni, hogy ez a gyártó elírása, vagy egyszerűen túlságosan jó API minősítésű olajat adott meg az autójához. Ezen analógia alapján az előbb emlegetett XADO ECO Drive megfelelő lehet az autóhoz.

Miért is kell ennyire lovagolni a jelöléseken? Komoly tétje van a dolognak hosszú távon. Ezek a dolgokat nem saját tapasztalatból gyűjtöttem és „osztom az igét”, hanem több esetben vizsgálatok alapján derült ki, a rendellenes motorkopás és az olajfogyasztás a nem megfelelő olajnak köszönhető. Az egyik legmegbízhatóbbnak tartott márkának több motorjával történt baki. Erről részletesen itt lehet olvasni: https://totalcar.hu/magazin/technika/2018/06/26/kiderult_az_igazsag_toyota_motor_ugyben/


Röviden összefoglalva, hogy a gyár 0w20-as viszkozitású olajat ír elő a kis motorokba, és bár említik az 5W-30as motorolajat, de csak szükségmegoldásként. Mivel az olaj benne van a kézikönyvben, ezért a márkaszerviz is boldogan dönti (döntötte) a motorokba. Ahogy a cikk is kiemeli, semmi gond nem lenne ezzel a viszkozitással sem, ha nem városi néhány kilométeres használat lenne 90%-ban. Ha valaki rendszeresen jár hosszabb utakat és mellette gyakrabban cserél olajat, akkor elkerülheti ezt a problémát. De a rövid távok mellett és a gyári intervallum betartásával viszont a legeslegjobb olajat kell megvásárolni az autóhoz nincs mese.

 

Sokan azt gondolják, a cikk olvasása után, hogy de bonyolult dolog ez. Valójában nem. Továbbra is javaslom, hogy a gyári jóváhagyás alapján a pénztárcánknak megengedhető legjobb minőségű olajat válasszuk, így bízhatunk abban, hogy hosszú távon nem lehet probléma a motorral. Ha pedig csipegeti az olajat, akkor meg lehet próbálkozni a XADO 1 Stage termékeivel, illetve nagyobb olajfogyasztásnál mindenképpen a motor vizsgálatát javasolom.