Gépjármű villamosság közérthetően érdeklődőknek és hozzáértőknek.

Honnan kapja az autóban a tápellátást az újonnan beszerelt elektromos kiegészítő?

Auto-Vill Centrum
2020.02.13 11:22
Honnan kapja az autóban a tápellátást az újonnan beszerelt elektromos kiegészítő?

Nagyon sokszor bajba kerül a hobbista (de bizonyos esetekben a szakember is), hogy a beszerelt elektromos kiegészítő honnan kapja az áramot. Azt mondják sok esetében az egyszerűbb megoldás a jobb, ebben az esetben igaz is meg nem is. Szeretnék mutatni egy megoldást ami szerintem sok szempontból a legkorrektebb autó, motor és robogók esetén is...

Utólagos kütyük az autó (vagy motorkerékpár, robogó) elektromos rendszerébe való bekötése áramellátás szempontjából nem egy egyszerű feladat, ha szeretnénk szakszerűen eljárni. Sajnos nagyon sok esetben találkozom olyan bekötéssel, mikor a „szakember” talál egy feszültség alatt álló vezetéket, kettévágja, összecsavarja és mehet a menet.

Képtalálatok a következőre: oh no emoji


Kicsit jártasabbak, tudhatják, hogy elég kellemetlen meglepetéseket lehet előidézni egy ilyen megoldással. A csavart kötés és szigetelőszalag kombináció az álmoskönyv szerint nem túl sok jót jelent (főként ha az pl, motortérben vagy csomagtérben van. A kötés bizonytalan lesz, a vezeték végén nem megfelelő tápellátást biztosít. Rossz esetben megszakadhat a kötés és ezzel egy olyan fogyasztó maradhat áram nélkül, ami elég kellemetlen helyzeteket idézhet elő (pl AC pumpa). Arról nem is beszélve, hogy a hibás kötés miatt akár tűzveszély is kialakulhat.
Leszögezhetjük, hogy ez nem jó megoldás.


Sajnos a jó megoldások mindig időigényesebbek, és a mai viszonyokat tekintve ezért drágábbak is. Az előre gondolkodó szakember pl a főkábel csatlakozópontjához beköt egy leágazást, arra rövid távon belül tesz egy biztosítékot és ezzel kizár több olyan hibalehetőséget, amivel például működésképtelenné lehet tenni egy autót.
Ez például egy kifogástalan megoldás, de van ettől egy gyorsabb és egyszerűbb megoldás is. Azért egyszerűbb, mert a főkábelt leágaztatni nem egy túl egyszerű dolog.


Az általam javasolt megoldás arra alapul, hogy az elosztást végezzük ott, ahol eredetileg is kitalálták, tehát az autó biztosítéktáblájánál. Ez a szuper megoldás egy elosztó, amit bedughatunk egy tetszőleges biztosíték helyére, az eredeti fogyasztó biztosítását sem veszélyeztetjük, hiszen a saját áramköre megmarad, viszont a beérkező táppont megosztásra kerül. Ide csatlakozik egy másik olvadóbiztosító és innen indul egy vezeték, amit már csatlakoztatni is lehet a kívánt fogyasztóhoz. Amennyiben meghibásodás miatt megszakad a biztosíték és ez által a biztosítandó utólagos áramkör, az eredeti fogyasztó zavartanul működni a fog a saját biztosítóján és áramkörén keresztül, hiszen nem a biztosító „mögött” van csatlakoztatva (ezzel terhelve az eredeti áramkört), hanem előtte.


Így a csatlakozás biztos, átlátható a kötés, és a legfontosabb, semmilyen beavatkozást nem teszünk az eredeti rendszerbe, így mindennemű „nyom nélkül” visszaállítható. A védendő fogyasztónak megfelelően akkora biztosítóval látjuk el a kiegészítő aljzatot amekkorával szükséges.

Ez az elosztó három féle méretben készül, késes mini és normál valamin micro kivitelben.

Nagyon praktikus az alkalmazása, ezzel a megoldással szakszerűen, gyorsan, és átláthatóan bővíthetjük az utólagos elektromos kütyüket.


Ez a termék megvásárolható a webshopban késes normál, késes mini kivitelben.