Főfényszórók

Egyre jobban terjednek a gépjárműtechnológiában is a LED világítások, de ma már nem csak a belső térben, hanem akár a főfényszórók, és egyéb jelzőlámpák tekintetében is. Ezeket a lámpákat elsősorban nagy értékű prémium kategóriába szerelik, kompakt egységet biztosítanak, javításuk szinte kizárt (jelen pillanatban).

Képtalálat a következőre: „led headlight audi”

A nagy gyártók (Osram, Narva, Philips) mellett a kisebb gyártók (Tungsram) is készítenek az átlagos autók foglalatának megfelelő (H4, H7, H1, HB3, stb) LED retrofit fényforrásokat. Ezek azonban jelent pillanatban még nem kaphatnak ECE illetve E jelet, jóváhagyást, ezért ezeket a fényforrásokat közúton használni nem szabad.

A technológiának köszönhetően széles feszültségtartományban (9-32V) használhatóak ezek az fényforrások, de azt gondolom ez a kisebbik előnyük. A nagyobbik a koncentrált nagy teljesítményű fényáram. A LED fényforrásnak nem az elsődleges célja, hogy messzebbre lássunk, hanem az, hogy nagyobb felületet világítson meg. Minél nagyobb a megvilágított felület annál jobban fogunk látni, annál kevésbé fárasztja a szemünket az éjszakai vezetés.

Képtalálat a következőre: „led headlight road test”

Ezek a fényforrások jellemzően 15-20W energiát fogyasztanak oldalanként, így csökkentve a fogyasztást és végső soron a környezetszennyezést is csökkentik. A LED fényforrásnak felhozzák még előnyeként, hogy élettartamunk magas. Ez valóban igaz, azonban a LED-nek szüksége van a folyamatos megfelelő hűtésre. Ezt bizonyos gyártók kiegészítő ventilátorral oldják meg, vannak olyan gyártók akik méretes hűtőbordával látják el ennek viszont az a hátránya, hogy hely kell neki, így nem biztos, hogy minden esetben elfér. Ezt vásárlás előtt érdemes ellenőrizni.

Képtalálat a következőre: „led headlight cooling”

Sokszor felmerül kérdésként, hogy milyen színhőmérsékletet válasszunk? Ez nagyban függ a használótól is, de az tapasztalatként elmondható, hogy nem párás időben, száraz útfelületen a 4300…6000k színhőmérséklet lenne a legideálisabb. Párás időben, vagy ha az útfelület nedves, akkor a kékes árnyalat már nem annyira jó, mert elnyeli a nedves útfelület, ilyenkor inkább a hagyományos izzók sárgás fénye lenne az ideálisabb. Természetesen erre is született válasz, már kaphatóak azok az izzók, amik a kapcsoló rövid idejű működtetésekor színt váltanak. Ilyenkor 3000-4300-6000k között váltanak. Bekapcsoláskor a legutolsó választott módban indul az fényforrás.

Képtalálat a következőre: „tircolor led headlight”

Sőt kissé továbblépve abba az irányba ami teljesen használhatatlan közúti kategóriába (de mondjuk egy show esetén jól mutat), az a teljesen színváltós típusok. Egy telefonos alkalmazással, vezeték nélkül összekötve az fényforrásokat olyan színt keverünk ki amilyet éppen szeretnénk.

Képtalálat a következőre: „rgb led headlight”

Kitérnék még a teljesítmény / lumen kérdéskörre. Sajnos a távol keleti gyártók versenyt űznek abból, hogy ki tud magasabb számot ráírni a csomagolásra. A neves gyártók termékei kb. 15W teljesítménnyel működnek cserébe 1200-1500 lm fényt biztosítanak. Bármikor belebotolhatunk egy 50W / 12000 lm ígéretbe, ami annak szép, viszont szinte biztos, hogy nem tudja majd az ígért teljesítményt.

Képtalálat a következőre: „20000lm led headlight”

Érdemes tehát a fényforrást megbízható helyről vásárolni. Visszatérve a retrofit készletekhez jelen pillanatban elérhetőek: H1, H7, H4, HB4, H11, H8, H16 halogén fényforrások helyére. Beépítésüket tekintve vannak külső vezérlős és beépített vezérlős kivitelek is. Amit jó tanácsként el lehet mondani a LED beépítése előtt. Ha a fényszóró plexije (ami valójában polipropilén) matt, akkor lehet tenni bele bármilyen nagy teljesítményű fényforrást, csak szórt fény fog magából árasztani, amivel ugyan jobban nem látunk, viszont a szembejövőket frankónk el tudjuk majd vakítani.

Kapcsolódó kép

Ugyan ez vonatkozik a tükör részre is. Ha a tükör matt, akkor hiába építünk be erősebb fényforrást, azt nem fogja tudni megfelelően az útra irányítani, így a költséges beruházás elég rossz teljesítményt fog mutatni. A legutolsó lépés pedig az, hogy szakműhelyben be kell állíttatni a fényszórókat. Nem csak azért, hogy mi a lehető legjobban lássunk, hanem azért, hogy a szembejövőt se vakítsuk el. Ezzel pedig jelentősen biztonságosabbá válik a közlekedés. Összefoglalva tehát: jó állapotú tiszta lámpatestek, jól beállított fényszórók így a LED fényforrásból majd a legjobb teljesítményt lehet kihozni.